PATRU lectii de viata importante pe care le poti invata de la un psiholog

1975
1. Chiar daca nu-ti place comportamentul unei persoane, poti in continuare sa o accepti si sa o apreciezi

SONY DSC

De obicei nu ne plac anumite persoane deoarece acestea se comporta intr-un anumit fel. Ajungem sa privim aceasta persoana si comportamentul acesteia ca fiind unul si acelasi lucru. Astfel, este destul de dificil sa apreciem un copil care face nazbatii la scoala si care isi bate colegii. Atunci cand o persoana are un comportament cu care noi nu suntem de acord, ajungem sa nu ne placa acea persoana in general. Totusi, majoritatea terapeutilor pot aprecia si simpatiza o persoana indiferent care este comportamentul pe care aceasta persoana il afiseaza. Acest lucru se bazeaza pe intelegerea si diferenta pe care o fac acestia dintre persoana respectiva si comportamentul acesteia. Intr-un context terapeutic, aceasta apreciere este necesara si construieste fundatia inceperii terapiei.

Implementarea acestui nou mod de a gandi va fi dificil. Valoarea acestuia se va face simtita in momentele in care vei observa ca nu te mai superi si nu te mai enervezi atat de usor pe celelate persoane din jurul tau. De asemenea, o sa-ti fie mult mai usor sa le atragi atentia celor din jurul tau si cei din jurul tau iti vor accepta cu o mult mai mare usurinta criticile. Persoana respectiva, atunci cand simte este in continuare acceptata, in ciuda criticilor, va fi mult mai receptiva fata de ceea ce ai de spus.
2. Nu vei sti niciodata ceea ce este bine pentru o alta persoana

04

“Ar fi mult mai bine daca l-ar parasi.”, “Ar fi bine sa renunte la obiceiul sau de a fuma.” , “Ar fi fost mult mai bine daca ar fi stat la vechiul sau loc de munca.”

Iti suna cunoscute aceste propozitii? Probabil ca da! Majoritatea dintre noi avem impresia ca stim mult mai bine ceea ce este bine pentru cei din jurul nostru . Avem impresia ca putem judeca persoana respectiva doar pentru ca-i putem observa situatia acesteia dintr-un punct de vedere exterior.

Majoritatea terapeutilor imbratiseaza o atitudine denumita “Neutralitate fata de schimbare”. La fel cum spune si numele, aceasta descrie ideea de baza potrivit careia, tu, ca terapeut, ai o atitudine neutra fata de schimbare.  Majoritatea terapeutilor pleaca de la premiza ca nu sunt ei cei care ar trebui sa stie ceea ce este cel mai benefic pentru pacientii lor. Desigur, acestia au ipoteze si idei cu privire la aspectele care ar putea contribui la o imbunatatire, dar tot timpul isi spun in sinea lor ca nu cunosc aceste lucruri cu siguranta. Acestia tot timpul isi privesc pacientii ca fiind expertii vietii lor, acestia aflandu-se in viata lor doar pentru a le oferi un sprijin.

Acest tip de gandire le permite acestora sa accepte toate tipurile de comportament. Acestia nu simt nevoia sa impinga persoana respectiva catre un anumit tip de comportament care este perceput ca fiind “bun”.

Implementarea acestui mod de gandire in viata de zi cu zi poate lua o povara uriasa de umerii tai. Adesea, foarte multi dintre noi simtim o responsabilitate de a-i ajuta pe cei din jurul nostru sa se schimbe. Intelegand faptul ca nu vei cunoaste niciodata ceea ce este cel mai bine pentru o persoana, te vei putea relaxa si vei putea accepta momentul prezent asa cum este el. Uneori, este necesar sa faci greseli si sa treci prin experiente negative pentru a te dezvolta si pentru a-ti dezvolta intelepciunea.
3. Fiecare solutie a fost o problema

03

Atunci cand ne confruntam cu o situatie jenanta, incercam sa gasim o cale de scapare cat mai repede cu putinta. Cu toate acestea, de foarte multe ori nu putem evita problemele. Atunci cand seful tau te intimideaza, este destul de dificil sa eviti aceasta situatie deoarece gasirea unui nou loc de munca implica un grad de efort din partea ta. Astfel, in loc sa cauti o cale de scapare din situatia respectiva, vei incerca sa gasesti o modalitate de a-i face fata. Vei munci atat de mult si vei da totul pentru firma respectiva in asa fel incat sa nu existe necesitatea ca acesta sa interactioneze cu tine sau te vei “imbolnavi” in incercarea de a-l evita. Pentru moment ai descoperit o solutie excelenta prin care poti face fata acestei probleme, dar atunci cand seful tau va demisiona si vei avea un alt sef, de data aceasta amabil si prietenos, munca in exces si “concediul medical” nu o sa mai fie necesare. Astfel, comportamentul pe care l-ai privit ca fiind o solutie in cazul situatiilor anterioare acum se transforma intr-unul problematic. Tiparele comportamentale nu mai sunt la zi.

In acest moment majoritatea dintre noi avem tendinta sa ne enervam pe noi insine, deoarece nu ne putem intelege comportamentul acesta care pare atat de irational.  Comportamentul tau nu este irational, ci acesta nu este actualizat noilor cerinte. Intelegand acest lucru, vei putea sa-ti accepti comportamentul si sa incerci sa-l schimbi. Acest comportament a functionat la un moment dat, dar acum nu foloseste nimanui. Acesta este doar un simplu exemplu care te poate ajuta sa-ti analizezi si alte obiceiuri comportamentale care te deranjeaza.
4. Comportamentele sunt mult mai dependente de context decat de persoana in sine

01

Cand cineva actioneaza intr-un anumit fel, avem tendinta sa ne gandim ca aceasta persoan actioneaza in acest fel datorita anumitor caracteristici ale personalitatii sale. Atunci cand seful tau tipa foarte mult ai tendinta sa crezi ca este o fire colerica. In cazul in care unul dintre prietenii tai devine foarte nesigur in jurul anumitor persoane, am putea sa-l etichetam ca fiind nesigur sau timid.  Cu toate acestea, contextul exterior are o influenta mult mai mare asupra comportamentului unei persoane in comparatie cu trasaturile personalitatii sale. De aceea, majoritatea terapeutilor sunt interesati de circumstantele in care o anumita persoana are tendinta sa afiseze anumite comportamente.

Poti implementa acest mod de a privi lucrurile in viata ta de zi cu zi si astfel vei judeca mult mai putin comportamentul celorlalte persoane. In loc sa analizezi comportamentul, vei arunca o privire mai intai circumstantelor in care acest comportament a avut loc.