Iata care sunt cele CINCI dimensiuni ale sufletului tau!

1773

Cabala este una dintre cele mai vechi traditii religioase ale lumii, luand nastere acum aproximat 5770 de ani. Etimologia cuvantului “cabala” isi are originea in limba ebraica, o limba considerata a fi una dintre limbile sacre ale lumii, iar acest cuvant fiind un derivat al cuvantului “kabbalah”, care poate fi tradus ca “receptare”, “primire”. Potrivit acestei vechi traditii religioase, intreaga creatie este formata din cinci mari categorii ale constiintei sau cinci universuri. In ciuda faptului ca noi le oferim nume diferite si le diferentiem cu scopul de a le analiza, acestea nu sunt universuri separate, ci concentrice, unul in interiorul celuilalt. Acestea sunt :

• Assiyah – universul fizic;

• Yetzirah – universul emotiilor;

• Beriyah – universul intelectului sau al mintii;

• Atziluth – universul spiritului sau al sufletului;

• Adam Kadmon – sursa primordiala de viata;

Fiecare dintre aceste planuri ale existentei actioneaza ca o lentila ce ne poate oferi o perspectiva unica asupra vietii si a realitatii. Intr-o alta exprimare, se poate spune ca aceste cinci nivele ale sufletului uman corespund in mod direct cu cele cinci nivele de constiinta.

Intre o anumita dimensiune sufleteasca si un anumit plan al existentei exista o legatura foarte stransa, aceasta legatura profunda fiind vehicolul prin intermediul caruia ne conectam intr-un mod cat se poate de misterios cu acel plan al existentei.

Iata care sunt cele CINCI dimensiuni ale sufletului tau:

1. Lumea Actiunii (Nefesh)

Aceasta dimensiune a sufletului tau se afla intr-o foarte stransa legatura cu aspectul fizic. Pe scurt, Nefesh este sufletul structurii atomice. Fiecare aspect material al lumii in care traim detine un nefesh – fiecare planta, fiecare piatra, fiecare corp ceresc. Dintr-un punct de vedere uman, nefesh este asociat cu cunoasterea corpului fizic. Acesta este partea dimensiunea sufletului nostru cea mai legata de planul fizic al existentei. Acesta este dimensiunea sufleteasca care ramane in plan fizic cea mai lunga perioada de timp. In traditia Cabala, aceasta dimensiune a sufletului nostru mai este numita “sufletul animal”. In paginile celei mai reprezentative carti a acetei vechi traditii, “Cartea lui Zohar”, o carte realizata in jurul secolului al XII-lea, se regaseste o frumoasa descriere a acestui aspect:

 „Nefesh este miscarea cea mai apropiata de care se agata trupul, asa cum este lumina neagra de la baza flacarii de care se leaga mucul lumanarii – aspectul fizic – al carui scop si existenta este legata de acesta. Cand lumina este aprinsa, aceasta lumina neagra devine un tron pe care sta lumina alba de deasupra ei – urmatorul nivel al sufletului, Ruah. Cand ambele sunt aprinse in intregime, aceasta lumina alba devine un tron pentru o lumina care este mai dificil de definit, un aspect si mai inalt, Neshama, astfel formandu -se lumina completa. Multe forme de materie fizica – cum ar fi de ex. atomii, neutronii, protonii si electronii sunt compusi la nivel de suflet din Nefesh. Totusi, asa cum materia fizica se poate organiza in forme din ce in ce mai complexe de la organisme unicelulare la fiinta umana, la fel si sufletul esential formeaza aspecte si nivele mai inalte de suflet si constiinta, care sunt mai aproape, mai unite cu sursa centrala de creatie. Acest proces este cel care distinge viata omului.

 2. Lumea Formarii (Ruach)

Din punct de vedere etimologic, “ruach” inseamna „vant” sau „spirit”. Aceasta dimensiune a sufletului nostru este asociata cu constiinta elementara si cu informatia pe care o primi prin intermediul simturilor noasre.  In cazul oamenilor, aceasta dimensiune se afla intr-o foarte stransa legatura cu planul comunicarii si cu cel al emotiilor, ambele fiind energii care circula in mod constant prin corpul nostru. In timp ce prima dimensiune, nefesh, este asociata cu constiinta corpului, ruach este o dimensiune asociata cu simtirea emotionala.  Spiritualitatea noastra isi are fundatia la nivelul acestei dimensiuni ale sufletului. Ne „misca” pana la lacrimi un poem, o privire, o opera de arta sau un simplu moment in natura. Iubirea traita la acest nivel este mai reala pentru noi  si dureaza mai mult. Intelegerea noastra cu privire la scopul vietii si la semnificatia ei depind intr-o mare masura de cum si cat hranim aceasta dimensiune a sufletului nostru. Hrana acestei dimensiuni este constituita intr-o foarte mare masura de stilul nostru general de viata, de felul in care ne petrecem timpul liber si de calitatea informatiilor pe care o asimilam prin intermediul simturilor noastre.  Precum prima dimensiune este sustinuta de hrana, aceasta dimensiune a sufletuli nostru este sustinuta intr-o foarte mare masura de experientele si de stilul nostru de viata.

3. Lumea Creatieie (Neshama)

Din punct de vedere etimologic, cuvantul “neshama” isi are radacina in cuvantul evreiesc  “nshm”, care inseamna “suflare”. Aceasta dimensiune sufleteasca este asociata cu inalta intelegere si cu taramurile angelice. Aceasta este o calitate definita foarte clar in constiinta umana, iar in Cartea lui Zohar este descrisa astfel:  „Nefesh si ruach sunt impletite vizibil una cu alta, in schimb neshama este situata intr-un loc greu de descoperit sau definit, ea avandu-si sediul in insusi caracterul unei persoane. Atunci cand o persoana se straduieste sa traiasca o viata caracterizata prin puritate, persoana respectiva este asociata cu neshama Sfanta. Daca insa persoana nu se straduieste sa obtina puritatea si corectitudinea in viata, persoana este animata numai de doua grade ale sufletului, nefesh si ruach. Fiecare dintre noi avem posibilitatea de a ne dezvolta aceasta dimensiune sufleteasca, dar nu foarte multi reusesc sa o faca. Spre exemplu, daca ne gandim la un cuptor de olar, cunoastem foarte clar faptul ca este necesara o anumita temperatura si o anumita durata de timp pentru a obtine o oala de lut, iar daca aceste conditii nu sunt indeplinite vasul nu va fi realizat. In Cartea lui Zohar sta scris: „La inceput o persoana are un Nefesh”. In continuare persoana devine incoronata cu gradul sufletesc care se sprijina pe nefesh, respectiv ruach. In continuare un grad superior care le eclipseaza pe celelalte – neshama – se instaureaza deasupra lor, si persoana devine vrednica sa patrunda in dimensiunea urmatoare. Nefesh nu poate exista fara ajutorul lui ruach, si ruach la randul sau este sustinuta de neshama. Acestea trei formeaza o unitate, ilustrand faptul ca viata omeneasca nu este completa fara neshama.  Neshama izvoraste insa dintr-o sursa mai profunda si mai inalta, spre deosebire de ruach care porneste dintr-o sursa ceva mai putin subtila. Cand insa aceste doua surse se unesc, apare o stralucire celesta care se numeste „Lampa”. In Proverbe scrie „Lampa Divina este neshama umanitatii”. In multe aspecte neshama reprezinta un aspect esential al creatiei, fiind un aspect al sufletului care se afla in contact direct cu Sursa Divina a Vietii. Prin neshama si prin nivelele si mai inalte ale sufletului, omul se manifesta ca partener al Divinitatii in actiunea de creatie continua. Neshama este de esenta pura; ea nu poate fi murdarita, si cand omul moare, ea se intoarce imediat la Sursa ei Divina.

4. Lumea Emanatiei (Chaya)

Dincolo de aceste trei dimensiun sufletesti, mai exista doua dimensiuni, mult mai profunde si mai subtile. Chaya, sau Esenta Vitala, este atat de eterica incat are prea putina legatura cu corpul fizic si traieste mai mult in alte planuri ale constiintei. Nu se pot spune multe despre acest nivel sufletesc, in afara de faptul ca el reprezinta cel mai inalt nivel accesibil constientizarii fiintei umane. Acesta este nivelul cunoscut in Cabala ca „Intelepciunea”, sau Chochma, care este sursa intregii intelepciuni(Binah). Iluminarea in Iudaism – sau contopirea cu Fiinta Divina (devekut), se face pe nivelul sufletesc chaya. Acest lucru este ceva prea subtil pentru a fi descris, si prea luminos pentru a fi continut de orice fel de concept.

5.Lumea Vointei (Yehidah)

Aspectul sufletesc care este cel mai conectat cu sursa Fiintei este numit yehidah, care insemneaza Unitate. Este punctul central al Sufletului, si astfel dispare in infinitul Creatiei. Se spune ca acest aspect al sufletului este conectat direct la Esenta Divina, ca nu este „cu noi”, ci ca de fapt noi suntem in permanenta „cu el” , deci nu ne pierdem niciodata de el.      Aici este punctul unde se dizolva orice dualitate, si intelegerea lui este ceva prea subtil pentru constiinta umana. yehidah este legatura noastra finala cu Divin-itatea, partea din noi care nu este niciodata separata de Divin. Cand nu mai avem alta perspectiva, amintirea faptului ca sufletul nostru este si acest aspect, yehidah – care este conectat permanent la perfectiune, ne poate ajuta sa trecem prin orice fel de necazuri sau dificultati.